تولید محتوا
تولید محتوا چیست؟
کسب و کارهای اینترنتی هر روز در حال افزایش و توسعه هستند. هر یک از این سایت ها در حال ارائه ی خدمات مختلفی می باشند. مراحل نوشتن محتوا برای یک رسیدنبه هدف مورد نظر بسیار مهم است. تعداد بیشماری تولید کننده محتوا در دنیای اینترنتی در حال کار هستند که چالش های زیادی پیش روی آن ها وجود دارد.
محتوا درواقع همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار داریم؛ کلیپها یا عکس و توضیحات محصول که در اینستاگرام میبینید، ویدیوهای آموزشی در آپارات یا یوتیوب که تماشا میکنید، کتابهای دیجیتال که در موبایل یا کامپیوتر میخوانید و در نهایت همین مقاله که حالا در حال خواندن هستید همه محتوا محسوب میشوند.
منظورمان از تولید محتوا در بازاریابی محتوا ،این است که باید محتوایی تولید کنیم تا کاربر بپسندد و از آن خوشش بیاید. از طریق این راه میتوانیم کاربر را به سمت خرید محصول، استفاده از خدمات یا کار مهم خودمان هدایت کنیم.
میشود. در فرآیند تولید محتوا ما باید به گونهای محتوا را تولید کنیم که برای پرسونای مشتری مفید و ارزشمند باشد.
چطور باید متوجه شویم که چه محتوایی ارزشمند است؟
هر محتوایی که بتواند پاسخ سوالات کاربر را بدهد، مشکلش را در موضوع خاصی برطرف کند، براساس نیاز مخاطب نوشته شود، جنبه سرگرمی داشته باشد یا به طور کلی باعث یادگیری شود، به عنوان محتوای ارزشمند شناخته خواهد شد.
آیا هر کسبوکاری به تولید محتوا نیاز دارد؟
اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم بله! تولید و بازاریابی محتوا مزیتهای زیادی دارد که مهمترین آنها موارد زیر است:
- میتوانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
- برای محصول یا خدمات شما مشتری میآورد.
- یک روش کم هزینه است.
- کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار میکند.
- نتایج و عملکرد آن به راحتی قابل تحلیل است.
- در وفادارسازی مشتریان تاثیرگذار است.
همه کسب و کار ها میتوانند برای بازاریابی از روش تولید محتوا کمک بگیرند اما برای همه اینها ضروری نیست.
بعضی اوقات یک پیج اینستاگرام تمام مزیتهای گفته شده را تامین خواهد کرد وگاهی اوقات،هم باید وبسایتی پر از مقاله داشت، کتاب نوشت، در شبکههای اجتماعی فعال بود، پادکست ساخت و کلیپ تولید کرد.
این که تولید محتوا در چه ابعاد و پلتفرمهایی نیاز است بستگی به موضوع کسبوکار، نوع محصول یا خدمات و از همه مهمتر هزینه لازم دارد.
پس اگر کسب و کارتان به گونه ای است که بتوان در آن تولید محتوا کرد از انجام دادن این کار غفلت نکنید.
دقیقا شغل تولید محتوا چیست؟
شغل تولید محتوا در سالهای اخیر آنقدر طرفدار پیدا کرده است که خیلی افراد آن را به عنوان شغل اصلی انتخاب میکنند و بعضی ها هم به عنوان شغل دومشان انتخاب میکنند. موضوعات و کارهای محتوا بسیار زیاد است و هرکس با هر علاقهای میتواند در یکی از حوزههای آن در امد کسب کند.آنقدرها هم دشوار نیست. میتوانید یک فریلنسر دورکار باشید یا یک کارمند حضوری در شرکتهای بزرگ. فقط باید مهارتهای اولیه را که در ادامه توضیح دادیم یاد بگیرید:
این روزها شغل کارشناس تولید محتوا یک شغل تقریبا تخصصی شده است.بدون دانش و تجربه هرکسی نمیتواند یک شبه کارشناس تولید محتوا شود.
انواع محتوا
همانطور که گفتیم، در بازاریابی محتوا دستمان کاملا باز است تا از انواع قالبهای ارائه محتوا استفاده کنیم.
برای تعیین نوع محتوا، بد نیست نقل قولی از جیمی دالی (Jimmy Daly) را بیاوریم. جیمی، متخصص بازاریابی محتوا در Animalz (آژانس بازاریابی محتوا) میگوید به جای پرسیدن سوال «خواننده موردنظر من کیست؟» از خودمان این سوال را بپرسیم که «خواننده مطلب من در چه سطحی فکر میکند و ترجیح میدهد مطلبش در چه قالب محتوایی باشد؟»
پستهای متنی وبلاگ
شناختهشدهترین نوع محتوا در دنیا، پست متنی است. پستهای متنی در وبلاگ به صورت کلی در دو دستهی کوتاه و بلند نوشته میشوند. خیلیها فکر میکنند که کاربران اینترنتی دنبال خواندن متنهای طولانی و بلندبالا نیستند، اما کاملا برعکس. اگر خواننده بداند که مطلبی با وجود طولانی بودنش، ارزشمند و به درد بخور است و نیازهایش را رفع میکند یا جواب سوالاتش را میدهد، تا آخرین جمله مطلب را دنبال میکند.
بنابراین محتواهای long-form اگر به خوبی نوشته شوند، نتیجهی خیلی بهتری برای صاحب سایت خواهند داشت. اما سوال اصلی این است که موضوعات محتواهای طولانی باید چه باشند؟ معمولا استراتژیستهای محتوا از محتواهای طولانی برای نوشتن آموزشهای گام به گام یا نقد و بررسی محصولات و خدمات استفاده میکنند. محتواهای long-form به افزایش رتبه سایت و سئو سایت کمک زیادی میکنند و سئوکارها هم حساب ویژهای روی این نوع محتوا باز میکنند.
محتوای کوتاه یا short-form از لحاظ سئویی عملکرد کمتری نسبت به دسته اول دارند. با این حال نباید نسبت به نوشتنشان بی توجه بود. معمولا موضوعات خیلی خاص را در نوع محتوای کوتاه قرار میدهند.
ویدئو در تولید محتوا
ویدئو در تولید محتوا و بازاریابی محتوا نقش بسیار پر رنگی دارد. از اینستاگرام گرفته تا تلگرام و توئیتر؛ همه برای افزایش مشارکت از ویدئو استفاده میکنند. ویدئو اگر به درستی ساخته و ارائه شود، بهترین راه برای افزایش آگاهی از برند، تبدیل بازدیدکننده و بیننده به مشتری و درگیر کردن مخاطب است.
کتابهای الکترونیکی (Ebooks)
یک نوع دیگر از محتواهای طولانی که معمولا در قالب PDF تولید میشوند، کتابهای الکترونیکی هستند. هدف از تولید ebooks، آشنایی خوانندگان و مشتریان با حوزه تخصصی هر کسب و کاری است. معمولا وبسایتها و وبلاگهای آموزشی در ازای دریافت ایمیل خوانندگان و بازدیدکنندگان صفحه، کتابهای الکترونیکی را در اختیارشان قرار میدهند. از این طریق، lead هم بدست میآورند که برای برنامهریزی ایمیل مارکتینگ هم کارایی دارد.
پادکست (Podcast)
پادکست در دنیای این روزهای ما به شدت طرفدار دارد. پادکستها را بیشتر کسانی گوش میدهند که وقت خواندن ندارند یا دوست دارند همیشه و در هر حالی اطلاعاتی به مغزشان مخابره کنند.
با تولید پادکست جذاب و مورد پسند جامعه مخاطب یا پرسونا، مطمئن باشید که تمامی حرفهایتان شنیده خواهد شد. این یعنی فرصتی عالی برای تحت تاثیر قرار دادن جامعه هدف. شما مخاطب علاقمندی دارید که حاضر است زمان زیادی را به محتوای صوتی شما اختصاص دهد.
به خاطر همین است که خیلی از کسب و کارها برای معرفی برندشان یا افزایش آگاهی سراغ اسپانسری برنامههای پادکست میروند.
خبرنامه و ایمیل مارکتینگ (کمپینهای تغذیه کننده)
فروشگاههای اینترنتی، وبسایتهای آموزشی و به طور کلی سایتهایی که دائما محصول و محتوا منتشر میکنند، باید از ایمیل مارکتینگ برای رساندن محتوایشان به مخاطبان استفاده کنند. افرادی که در خبرنامههای وبسایتها عضو میشوند، تمایلشان را برای خواندن مطالب هفتگی یا ماهانه نشان دادهاند. بنابراین چرا از این پیشقدم شدن استفاده نکنیم؟
ایمیلهای خبرنامهای معمولا کوتاه، مختصر و ساده تهیه میشوند. با این حال بخش مهم قضیه در انتشار این نوع محتوا، تیتر یا عنوان ایمیل است. معمولا برای انتخاب تیتر مناسب ایمیل مارکتینگ جلسات طوفان فکری برگزار میشود و چندین نفر تصمیم میگیرند. با انتخاب تیتر جذاب و اغواگر، ایمیلهای هفتگی سر از سطل آشغال ایمیل کاربران در نمیآورند و نخوانده باقی نمیمانند.
در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، ما قرار نیست با ارسال ایمیلهای گاه و بیگاه و بدون استراتژِی، مخاطبان را آزار دهیم. بلکه میخواهیم ارتباطی هدفمند و براساس اعتماد ایجاد کنیم.
پست مهمان (Guest Post)
مردم با اعتماد کامل، مقاله کارشناس معروف را میخوانند و احساس خوبی پیدا میکنند. انتشار محتوای صوتی یا متنی از طرف نویسنده مهمان، ترفند بسیار عالی ای برای افزایش بازدید و شناخته شدن برند و کسب و کارها است.
اینفوگرافیک (Infographic) در تولید محتوا
اگر دنبال محتوایی هستید که خواننده آن را در چشم برهم زدنی بخواند و از طرف دیگر لذت بصری هم ببرد، اینفوگرافیک گزینه خوبی خواهد بود. این نوع از محتوا با کمک گرفتن از المانهای تصویری و به کار بردن اطلاعات خلاصه شده و چکیده، تاثیر زیادی روی مخاطب میگذارد. اگر وقت محدودی دارید یا اینکه میخواهید مقالهی 2 هزار کلمهای وبلاگتان را برای پلتفرمی مثل اینستاگرام منتشر کنید، اینفوگرافیک بهترین انتخاب است. یکی از دلایل محبوبیت اینفوگرافی خوانایی آسان آن است.
اینفوگرافیک بهترین قالب محتوا برای نمایش اطلاعات دقیق و موردی، حقایق جالب، آمار و نمودار است. در حال حاضر چندین ابزار آنلاین مختلف برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارد که Canva بهترین نمونهاش است. پس اگر میخواهید محتوایتان قابلیت به اشتراکگذاری در پلتفرمهای اجتماعی مثل اینستاگرام، پینترست یا توئیتر را داشته باشد از اینفوگرافیک استفاده کنید.
محتوای How-To
یک سری دیگر از محتواهای پرطرفدار که گوگل هم حسابی به آنها اهمیت میدهد، محتواهای موسوم به how to است. این نوع از محتواها برای افرادی نوشته میشوند که دنبال رفع مشکل هستند. چگونه اینستاگرام را نصب کنم، چطور در مصاحبه کاری اول موفق شوم؟ چطور رزومه بنویسم؟ چطور کارشناس تولید محتوا شوم؟
فقط کافیست که همین الان در گوگل عبارت how to یا چطور را جستجو کنید تا با عبارات مختلفی روبرو شوید که بعضیهایشان عجیب و غریب هم هستند.
برای تولید محتواهای how to باید به پرسونای خود فکر کنید. در نظر بگیرید که پرسونا یا مخاطب شما دنبال چه چیزی است و چه اطلاعاتی میخواهد. اگر به درستی خودتان را جای او بگذارید، بهترین استفاده را از تولید محتوای how to خواهید برد.
پستهای شبکههای اجتماعی
هیچ شکی در این نیست که هر کسب و کاری باید در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشد. اما فقط حضور به تنهایی کافی نیست. متناسب با اهداف کسب و کار، باید برنامه و تقویم محتوایی برای شبکه اجتماعی موردنظر ساخت. حدود 40 درصد کاربران اینترنتی، قبل از خرید آنلاین محصولات یا استفاده از خدمات کسب و کارها، سری به صفحهی آنها در شبکههای اجتماعی میزنند. معمولا کاربران دوست دارند از کسب و کارهایی خرید کنند که در شبکههای اجتماعی (به خصوص اینستاگرام در ایران) حضور فعالی داشته باشند.
وبینار (سمینار آنلاین)
Webinar هم مثل پادکست از آن نوع محتواهای جدیدی است که حسابی طرفدار پیدا کرده.ترکیب 2 کلمه وب و سمینار،وبینار را میسازند. در این نوع از سمینار نیازی به حضور فیزیکی نیست، بلکه میتوان از طریق اینترنت و موبایل یا دسکتاپ در سمینار شرکت کرد.
پلتفرمهای برگزارکننده وبینار مثل ایسمینار موقعیت خوبی را در اختیار صاحبان کسب و کار و اشخاص حقیقی قرار داده تا ارتباطی نزدیکتر با جامعه هدفشان داشته باشند. معمولا زمان مفید وبینارها بین 30 تا 45 دقیقه است. افراد شرکتکننده ترجیح میدهند که محتوای وبینارها پرسش و پاسخی یا آموزش مرحله به مرحله باشد.
راه دیگری که میتوان جامعه مخاطب را به شرکت در وبینار تشویق کرد، دعوت از مهمانی معروف در حوزهی مورد فعالیت است. مثلا اگر قرار است درباره سئو صحبت کنیم، چه بهتر که سراغ شخصی معروف مثل بنجامین از وبسایت lovesdata.com برویم.
پرسونا (Persona) در تولید محتوا
برای تدوین استراتژی محتوا و تولید محتوا باید همیشه به پرسونا (Persona) توجه کرد و محتوا را برای پرسونا نوشت. اما پرسونا چیست؟ چرا این روزها همه از پرسونا و ساخت پرسونا صحبت میکنند؟
persona از آن واژههای پرکاربرد در ادبیات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی است. Persona واژهای لاتین است که از phersu گرفته شده؛ یعنی نقاب. در گذشته و در زمان رومیان باستان برای اجرای نمایش، بازیگران تئاتر از نقابی روی چهره برای نشان دادن شخصیت نمایشنامه استفاده میکردند که به phersu معروف بود. بعدها کارل یونگ، روانشناس معروف سوئیسی از واژه پرسونا برای بیان یک سری مفاهیم استفاده کرد. پرسونا در روانشناسی یعنی نقشی که جامعه به افراد میدهد و از آنها انتظار دارد که آن را بازی کنند. در بازاریابی مفهوم پرسونا کمی تغییر کرد و به شخصیتی خیالی تبدیل شد که نمایندگی جامعه هدف (مشتریان احتمالی) را به عهده گرفته. بنابراین هر چیزی که سازمانها و کسب و کارها تولید میکنند، برای پرسونا است.
پرسونا چیست؟
مثلا ما در منتوریکس، پرسونایی به اسم «لاله» را داریم. لاله با اینکه ادبیات خوانده، اما علاقمند به بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است و دوست دارد که در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشد. بنابراین مدام دنبال شرکت در دورههای آموزشی دیجیتال مارکتینگ و خواندن مقالات دیجیتال مارکتینگ به خصوص تولید محتوا است. برای ما، لاله نماینده آن دسته از کاربران اینترنتی است که مثل او فکر میکنند و قصد ادامه فعالیت در دیجیتال مارکتینگ را دارند. برای همین هر آنچه که ما در وبلاگ منتوریکس مینویسیم، برای لاله و آن دسته از کاربرانی مینویسیم که مثل او فکر میکنند.
نمونه پرسونا در منتوریکس
بنابراین، ساخت پرسونای مشتری به هر کسب و کاری در هر سطحی کمک میکند تا درک بهتری از نیازها، تجربیات و اهداف کاربران داشته باشد. جو پولیزی در کتاب بازاریابی پر محتوا از اهمیت پرسونا و ساخت پرسونای مشتری یا پرسونای کاربر میگوید. او معتقد است که مشتریان به محصولات یا خدمات کسب و کارها اهمیتی نمیدهند، بلکه نیازها و خواستههای خودشان در اولویت است. بنابراین باید با ساخت پرسونا و شخصیت فرضی و خیالی به کسب و کارها کمک کنیم تا درک بهتری از رفتار مشتریان احتمالیشان داشته باشند.
برای ساخت پرسونای مشتری باید اطلاعاتی را تدوین کنید. از کارت پرسونای لاله میتوانید ایده بگیرید و پرسونا بسازید. اگر هم درباره ساخت پرسونا و تدوین پرسونای مشتری نیاز به کمک دارید، مطلب آموزش ساخت پرسونا را در وبلاگ منتوریکس بخوانید.
آیا برای تولید محتوای سایت خود به کمک نیاز دارید؟نگران نباشید تیم لایت کمپانی تمام نیاز های تولید محتوای شمارا برطرف خواهد کرد.
برای اطلاعات بیشتر و همینظور تماس با ما میتوانید به سایت لایت کالج از طریق این لینک سری بزنید
دیدگاهتان را بنویسید