نقشه راه برای شروع کسب و کار
همه کسب و کارها برای موفقیت نیاز به یک نقشه دارند و هر چیز کوچکی میتواند تاثیر بسیار زیادی در موفقی آن تجارت یا کسب و کار داشته باشد. برای موفقیت هر کاری، دنیایی از برنامه ریزی با جزئیات شگفت انگیزی وجود دارد که صاحب کسب و کار (کار آفرین)باید آن را طی کند.
اهداف کسب و کار:
به طور کلی همه کسب و کار ها 2 هدف کلی را دنبال میکنند:
- هدف اقتصادی: کسب و کارها از نظر اقتصادی سود بالایی ببرند.
- هدف اجتماعی: از نظر اجتماعی در دید مردم کسب و کار خوبی بنظر بیایند و روز به روز بر سر زبان ها باشند.
کار آفرین کیست:
اغلب به کسی که تجارت خود را آغاز کرده است، کارآفرین خطاب میشود. همچنین با شنیدن واژه کارآفرین، ما تمایل داریم آن را به فردی که سرمایهگذاریهای خود را شروع کرده است، نسبت دهیم.
در واقع، کار آفرین فردی است که با منابع و برنامهریزی محدود شغلی را شروع و اداره می کند و مسئولیت کلیه خطرات و مزایای فعالیت تجاری خود را بر عهده دارد. ایده تجاری، معمولا محصول یا خدمات جدیدی را در بر می گیرد تا مدل تجاری موجود. بنابراین، کارافرین فردی است که با ایجاد بیشترین خطرات و کسب بیشترین پاداش، مشاغل جدیدی را ایجاد می کند.
کار آفرینی چیست:
کار آفرینی عبارت است از ایجاد مشاغل و مقیاس گذاری برای ایجاد سود. تعریف مدرنتر کار آفرینی نیز در مورد تحول جهان با حل مشکلات بزرگ است، مانند ایجاد تغییرات اجتماعی یا ایجاد یک محصول ابتکاری که وضعیت موجود زندگی روزمره را به چالش بکشد.
کار افرینی شامل یک کارآفرین است که برای ایجاد تحولی در جهان اقدام می کند. در واقع، کار آفرینان تازه کار مشکلی را حل می کنند که بسیاری از افراد هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند و حتی آن مشکل را ممکن است نبینند. پس ایده ای نیست که در ذهن شما باشد و این افراد آن ایده را نتوانند اجرایی کنند. بنابراین، کار آفرینی در مورد اجرای ایده هاست.
ویژگی های شخصیتی کار آفرین:
- رئیس و کارفرمای خودش برای عملی کردن آن چیزی که در ذهنش نقش داده است.
- ترجیح می دهد خودش تصمیم بگیرد و مشکلات و سختی ها را به دوش بکشد.
- همیشه بازتاب عملکرد خود را می بیند.
- به دنبال مبارزه و رقابت هستند و ریسک پذیری دارند.
- همیشه برای مشکلاتشان به دنبال راه حل می گردند و به سرعت برای حل آنها قدم برمی دارند و با کار موثر به موفقیت می رسند.
- به خودشان اطمینان کامل دارند و بخاطر اعتماد به نفس بالایی که دارند در کارشان موفق هستند ، مطمئن هستند که اگر کسی از آنها انتظار دارد می توانند ان را برآروده سازند.
حالا که با ویژگی های یک کسبو کار و یک کار آفرین آشنا شدید ما نقشه راهی برای شما تدارک دیده ایم که شامل 10 نکته کلیدی و حیاتی برای شروع کسب و کارتان است.با ما همراه باشید.
مراحل شروع یک کسب و کار جدید:
1 | یک ایده مطمئن و عالی پیدا کنید
ممکن است در رویای مستقل بودن و رهایی از زندگی کارمندی باشید. اما ایدهای مناسب برای شروع کسب و کار نداشته باشید. در چنین حالتی، خارج از چهارچوب فکر کنید. سعی کنید با سوالهای متعدد از خود، به یک ایده و الگو کامل از کسب و کار برسید.
سپس به بررسی جزئیات ایده بپردازید. در صورتی که آن ایده موقت نباشد و بازاری برای آن وجود داشته باشد، پس برای عملی کردن آن لحظهای درنگ نکنید.
2 | بازار را با دقت بررسی کنید
قبل از دنبال کردن ایده کسب و کار، باید مطمئن شوید که برای آن تقاضا وجود دارد و ایده شما یک ایده منحصر به فرد است. اگر شما اولین فردی نیستید که آن خدمت را ارائه میدهید، ممکن است در بازار رقبایی برای شما وجود داشته باشد. پس باید به دنبال شیوه متفاوتتری از سایرین باشید.
انجام یک مصاحبه با افراد جامعه، میتواند در بهتر فهمیدن نیاز مردم و انتخاب شیوه متمایز به شما کمک کند.
3 | ایجاد طرح اولیه کسب و کار
حالا که یک ایده برای شروع فعالیت خود دارید، باید یک نقشه راه تهیه کنید تا بتوانید ایده کسب و کار خود را به واقعیت تبدیل کنید. وجود یک طرح اولیه برای همهی استارتآپها و کسب و کار های جدید، امری ضروری است.
برای دریافت حمایتهای مالی، لازم است که طرح کسب و کار را تهیه کنید و به موسسات مالی ارائه دهید. بعد از ارزیابی طرح، ایده مورد توجهسرمایهگذاران، بانکها و یا موسسات مالی قرار میگیرد.اگر به دنبال کسب حمایت مالی نیستید، یک طرح یک صفحهای هم کفایت میکند.
4 | ارزیابی سرمایه اولیه کسب و کار
هر کسب و کاری، بسته به مقیاس، هزینههای متفاوتی را در پی دارد. بنابراین، لازم است از همان ابتدا، هزینهها را پیشبینی کنید؛ زیرا، در ماههای اول ممکن است سودی دریافت نکنید. پس، باید بدانید که از دست دادن چه میزان هزینه، لطمهای به زندگی شما وارد نمیکند.
سنجش ایده به شما این امکان را میدهد که بتوانید میزان سرمایه مورد نیاز در زمان سودآوری، بررسی کنید. سپس، برآورد کنید که این هزینهها را از چه راهی میخواهید تامین کنید.
ابتدا مقداری هزینه برای شروع کاسبی خود پساندازی کنید تا در مسیر کارآفرینی به مشکلات جدی برنخورید.
وامهای تجاری بانک، یکی از مناسبترین گزینهها برای تامین مالی هستند. اگر شرایط وام گرفتن و یا قسط دادن را ندارید، به سراغ یک سرمایهگذار ریسکپذیر بروید. در چنین حالتی، رعایت دو نکته بالا بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا، طرح شما باید قوی باشد تا سرمایهگذار را متقاعد به سرمایهگذاری کند.
به طور کلی، روشهای متفاوت تامین بودجه به شرح زیر است:
- وام گرفتن.
- جذب سرمایهگذار.
- گرنت.
- سرمایهگذاری جمعی(Crowdfunding).
- سرمایهگذاران فرشته(Angel investors).
5 | بررسی ساختار قانونی کسب و کار
قبل از راهاندازی کسب و کار، لازم است یک ساختار اولیه برای آن تعریف کنید. البته این ساختار در طول زمان دستخوش تغییراتی اساسی خواهد شد. با این حال، لازم است ساختاری ابتدایی برای خود تعریف کنید.
انتخاب ساختار، اولین گام قانونی و سختترین تصمیم مدیریتی برای شروع کسب و کار جدید است.
انواع مختلف ساختار یک کسب و کار به شرح زیر است:
- شراکتی.
- مالکیت انحصاری.
- مسئولیت محدود.
- مسئولیت نامحدود.
- سهامی.
6 | یک نام مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنید
انتخاب نام مناسب برای راهاندازی کسب و کار جدید، بسیار مهم است؛ زیرا، نام همه جنبههای کاری شما را در بر میگیرد. پس، لازم است نام را متناسب با ویژگیهای کسب و کارتان انتخاب کنید.
بهتر است قبل از اتمام مراحل راه اندازی کسب و کار جدی، چند نام در نظر بگیرید. سپس، مطمئن شوید که نامی مشابه با نام انتخابی شما وجود ندارد.
نام مناسب میتواند به خوبی در میان مخاطبان جای بیفتد.
در گام بعدی، باید نام تجاری خود را ثبت کنید.
7 | مجوزهای مربوطه را دریافت کنید
هر کسب و کاری بسته به نوع فعالیتی که دارد، نیاز به تعدادی مجوز دارد. بنابراین، لازم است که در همان ابتدا، روند کاغذبازی را طی کنید و قوانین مربوطه را مطالعه کنید.
انواع مختلفی از مجوزهای کسب و کار وجود دارد که شما باید بسته به نوع فعالیتتان، آنها را دریافت کنید.
8 | یک تیم قوی تشکیل دهید
موفقیت به تنهایی امکان پذیر نخواهد بود. یکی از مهمتریم اقدامات در مراحل راه اندازی کسب و کار جدید، استخدام یک تیم قوی است. در این راستا، جو زاوادزکی، مؤسس شرکت MediaMath میگوید:« کارآفرینان باید به همان اندازه که به محصول توجه میکنند، به افراد نیز توجه کنند. محصول شما توسط افراد تولید میشود، از این رو پیدا کردن یک تیم خوب، شناختن کمبودها، خلأها و پر کردن آنها باید در اولویت باشد. تعیین نحوه همکاری اعضای تیم با یکدیگر، تقسیم وظایف، تعیین نقش و وظیفه هر یک از اعضای تیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.»
اگر خدمات شما دیده نشود، شانسی برای رشد و موفقیت وجود نخواهد داشت. شما باید تلاش کنید که با افراد بسیاری در ارتباط باشید و تنها به اطرافیان خود بسنده نکنید.
قبل از عرضه محصول به بازار و برند سازی، باید تصویری مشخص و دقیق از محصول یا خدمات در ذهن مردم بسازید. طراحی یک برند و انتخاب نام مناسب میتواند تاثیر زیادی در ثبت استارتآپ شما در اذهان عمومی داشته باشد.
9 | یک وبسایت قوی بسازید
ساخت وبسایت در فضای مجازی، آخرین مرحله ازمراحل راه اندازی کسب و کار جدیداست. برای ساخت سایت باید ویژگیهای زیر را در نظر بگیرید:
- وبسایت، ویترینی از کسب و کار شما است. پس، لازم است که وبسایت شما زیبا و کامل باشد.
- برای محتوای سایت از یک یا دو فونت خوانا استفاده کنید.
- اگر قصد فروش محصولات خود را از طریق وبسایت دارید، فرآیند خرید را ساده طراحی کنید.
- برای جذب بیشتر مخاطبان، میتوانید با سازمانها و یا مشاغل دیگر همکاری کنید و تخفیفاتی برای آنها در سایت خود قرار دهید.
همچنین میتوانید برای داشتن یک سایت حرفه ای برای کسب و کارتان را به لایت کمپانی بسپارید.
10 | در انواع شبکههای اجتماعی حضور پیدا کنید
رسانههای اجتماعی میتواند یک ابزار تبلیغاتی برای معرفی خدمات شما به حساب میآید. سعی کنید که در شبکههای اجتماعی مناسب، حضور پررنگی پیدا کنید و ارتباطی موثر بین سایت و شبکههای اجتماعی برقرارکنید.
البته در طول این راه ها باید این 4 نکته بسیار مهم را هم مد نظر قرار دهید:
-
زودتر شروع به راهاندازی کسب و کار خود کنید
-
کسب و کارتان را با سایر کارآفرینان مقایسه نکنید
-
اطلاعات خود را افزایش دهید
-
قانون ۲۰-۸۰ را رعایت کنید.
امیدواریم توانسته باشیم با این مقاله شمارا به هدفتان رسانده باشیم.
سایت لایت کالج با هدف بالا بردن سطح اطلاعات و رسیدن به اهداف بزرگ شما عزیزان ، در راستای پیشرفت و تعالی فعالیت میکند.
همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر از ما و همچنین مطالعه دیگر مقالات ما از طریق این لینک ها اقدام نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید